یک شیعه با سلاح قلم عنوان دست نوشتهایی است که قصد دارم ان شاءالله با یاری امام زمان روحی له الفداء پیرامون بحثهایی که بین شیعه و سنی متداول است را بدون هیچگونه تعصب مذهبی بیان کنم و قضاوت را هم به عهده خوانندگان محترم می گذرام.
انگیزه
انگیزه اول من از نوشتن این مطالب فقط بیان حقایقی است که بعضیها از گفتن و شنیدنش ترس و واهمه دارند.چرا؟از خودشون سوال کنید.
انگیزه دوم هم این بود که دیدم بعضی از پیروان تندرو اهل سنت همقطاران خود را دعوت به جنگ با سلاح و تشویق همکیشانشون به کشتن شیعیان می کنند (من هم گفتم حالا که آنها می خوان با سلاح به جنگ ما تشریف بیاورن من هم با قلم به جنگشون برم) پس بجنگ تا بجنگیم
اولین اختلاف:مسح پا در وضو
یکی از سرزنشهای اهل سنت به شیعیان که با الفاظ تند و زننده غالبا به همراه بوده کشیدن مسح پا است که شیعیان انجام می دهند است.ابن کثیر از علمای اهل سنت در کتاب تفسیرالقران العظیم ج 2 می گوید:روافض در مساله شستن پاها در وضو مخالفت کرده اند و از روی جهل و ضلالت بی آن که مستندی داشته باشند مسح را کافی دانسته اند...
ادله شیعه از قرآن
آیه 6 از سوره مبارکه مائده:یا ایها الذین امنوا اذا قمتم الی الصلاه فاغسلوا وجوهکم و ایدیکم الی المرافق و امسحوا بروسکم و ارجلکم الی الکعبین استفاده از آیه : کلمه ارجلکم (پاهای شما)عطف بر روسکم (سرهایتان) شده برای این است که در هر دو مسح لازم است نه شستن خواه به نصب خوانده شود ارجلکم یا به جر
توجیهات اهل سنت
1. این آیه به وسیله سنت پیامبر (ص) و احادیثی که نقل شده منسوخ گشته است.ابن حزم در کتاب الاحکام فی اصول الاحکام می گوید (چون در سنت شستن پاها آمده باید قبول کنیم که مسح منسوخ شده است.
جواب
ابن حزم جان شما مثل اینکه اطلاع نداری سوره مائده آخرین سوره ای است که بر پیامبراکرم (ص) نازل شده (بابا این رو که دیگه همه قبول دارند یه چیز دیگه بگو اگه به ذهنت نمی یاد اشکال نداره ما تا قیامت صبر می کنیم )در نتیجه هیچ آیه ای از آن منسوخ نشده
در ضمن اگه روایت دار ی که حضرت پاهاش را در وضو شسته چندین برابر از خودتون روایت می یاریم که مسح کرده (یه دفتر 100 برگ بیار تا آدرس بدم ولی خدا وکیلی برو ببین ) یه چیز دیگه بگم به ابن حزم تا یادم نرفته و آن اینکه ما باید روایات را به قرآن عرضه کنیم اگه مخالف قرآن بود بزن به دیوار)هر کدام هم که موافق قرآن بود بذار روی سرت
توجیه دوم
جصاص در کتاب احکام القرآن می نویسد:آیه وضو مجمل است و ما به احتیاط عمل می کنیم و پاها را می شوییم که هم غسل (به فتح غین)
حاصل شده باشد و هم مسح
جواب
جصاص شما اگه نمی دانی بدان که غسل و مسح دو مفهوم متباین دارند و هرگز غسل شامل مسح نمی شه(اینکه دیگه دعوا نداره خیلی روشنه)
حالا من یه سوال دارم :شما چرا در نظریات خود قائل به مسح بر روی کفش ها هستید.
عزیزان تعجب نکنید آنچه شنیدید واقعیت داره که اهل سنت نه در حال اضطرار که در حال اختیار و نه در سفر بلکه در حضر و در هر حال قائل به مسح پاها از روی کفش هستند حالا به ما اشکال می گیرند که چرا مسح روی پا می کنید .
من هیچی نمی گم شما قضاوت کنید که مسح پا روی کفش اشکال نداره ولی کفش را در بیاریم و روی پای مبارک مسح کنیم اشکال داره
دفتر 100 برگ را آماده کنید تا بقیه آدرسها و دلایل را بگم.
یک نکته جالب
عایشه که اهل سنت برای فتاوا و روایات او اهمیت فراوان قائل هستند در حدیث معروفی می گوید:لئن تقطع قدمای احب الی من ان امسح علی الخفین یعنی هرگاه دو پای من قطع شود بهتر از آن است که مسح بر روی کفش ها کنم(مبسوط سرخسی ج 1 ص 98)
روایات از کتب اهل سنت در مورد مسح پا و نه شستن پاها لطفا دقت کنید:
1.مسند احمد ج 1 ص 124
2.کنزالعمال ج 9 ص 448
3.مسند احمد ج 1 ص 67
4.سنن ابن ماجه ج 1 ص 156
5.مسند احمد ج 5 ص 324
(البته اینها نمونه بود شما می تونید به صحیح بخاری و مستدرک حاکم و تفسیر طبری و در المنثور هم مراجعه کنید.)
یک نمونه از این روایات
عن علی بن ابی طالب علیه السلام قال:کنت اری ان باطن القدمین احق بالمسح من ظاهر هما حتی رایت رسول الله صلی الله علیه و آله یمسح ظاهرهما امیرالمومنین علی علیه السلام می گوید:من فکر می کردم کف پاها برای مسح کردن پاها سزاوار تر است تا این که دیدم رسول خدا صلی الله علیه و آله روی پاها را مسح می کند. مسند احمد ج 1 ص 124
یک نکته بسیار جالب
در منابع اهل سنت روایاتی که در مورد مسح از روی کفش است به قدری ضد ونقیض است که هر محققی را به شک می اندازد و این در حالی است که اگر بعضی در حضر پیامبر (ص) را دیده اند که مسح بر کفش می کند از جهت این بوده که روی کفش پیامبر(ص) شکافی داشته که مسح کردن از لای آن ممکن بوده است.
مرحوم صدوق از محدثان معروف امامیه در من لایحضره الفقیه می گوید:نجاشی کفشی برای پیامبر اسلام (ص) هدیه داده بود که روی آن شکافیداشت. در حالی که کفش در پا داشت روی پای خود را مسح می کشید.
روزی یک جوان آمد پیش من و گفت حاجی روی کلاه هم می شه مسح سر کشید. گفتم :نه گفت پس من خودم یک روحانی دیدم که عمامه سرش بود و از روی عمامه مسح سر کشید. من که خندم گرفته بود گفتم آخه آن عمامه وسطش خالیه و می شه به راحتی بدون برداشتن عمامه مسح سر کشید.
یک تذکر مهم: عزیزان روحانی من لطفا قبل از مسح سر حتما عمامه مبارک را بردارید تا برای این جوانها که مسئله را نمی دونند شک و شبهه بوجود نیاد.ممنون