سفارش تبلیغ
صبا

آیا کار این مرد درست است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شنبه 87/8/18 ساعت 9:29 عصر

سلام :این بحث با تقاضای بعضی از دوستان در این پست مطرح شد.مسئله ازدواج موقت یکی از ظریف ترین و حساس نرین مباحث در جامعه کنونی ما است.از دوستان تقاضا دارم با دادن نظراتی منطقی (نه احساسی) ما را در این پست یاری بدهند. ارادتمند شما:یک طلبه با عبای مشکی

 دیدگاه‏ها در مورد ازدواج موقت  

نسخ حکم نکاح منقطع و عدم آن یکى از موارد اختلافى بین اهل سنت و شیعیان است چرا که گروه اول معتقدند این تأسیس حقوقى از سوى پیامبر اسلام به دستور خداوند متعال قرار داده شد لیکن به جهت گذشتن و سپرى شدن آن وضع خاص، به دست خلیفة دوم نسخ گردید. این عده در اثبات اعتقادشان به ادلة سه گانة (قرآن، سنت و اجماع) استناد کرده‏اند. در مقابل، گروه دوم (شیعیان) معتقدند: حکم الهى قابل نسخ به دست هیچ کس نیست و فقط پیامبر (ص) مى‏تواند حکم را نسخ کند. از این رو آنان حکم نکاح منقطع را تا به امروز جارى و سارى مى‏دانند و در جاى خود به طور مفصل به ادلة اهل سنت پاسخ مى‏دهند.

قانون مدنى ایران نیز چون تحت تأثیر فقه شیعه است، از ابتدا تا به امروز نکاح منقطع را به رسمیت شناخته است.(1) به رغم پذیرش این نوع نکاح در شرع و قانون، همواره بحث بین معتقدان و منتقدان این نوع ازدواج رواج داشته است. علت هم آن است که هر گروهى با دیدگاه و از زاویه‏اى خاص به قضاوت مى‏نشیند. براى قضاوت بین این دو عقیده و اشراف به بحث، لازم است ادلة هر گروه بررسى شود:

الف. ادلة منتقدان نکاح منقطع:

1. عده‏اى این نوع ازدواج را راهى براى سوء استفاده دانسته‏اند. این عده همیشه پیرمرد پول دارى را تصور مى‏کنند که براى خوش‏گذرانى، دخترى را صیغه مى‏کند و بعد از ارضاى شهواتش، او را رها مى‏سازد، یا مرد زن‏دارى که بى‏اعتنا به خانواده‏اش هر روز به دنبال یک زیبارویى است که بتواند او را اسیر کند و کام گیرد و

در جواب این عده همین بس که همة آزادى‏هاى قانونى و تأسیس‏هاى حقوقى، مى‏توانند مورد سوء استفاده قرار گیرند براى مثال حق رانندگى که یک حق مشروع و پسندیده‏اى است از سوى عده‏اى به بدترین نحو مورد استفاده قرار مى‏گیرد و حتى منجر به وارد آمدن خسارت جانى و مالى مى‏شود. پس بدین ترتیب باید گفت: حق رانندگى امرى مذموم و پلید است؟ در حالى که چنین نیست. پس اگر عده‏اى از این نهاد حقوقى به جهت سوء استفاده بهره‏بردارى کنند این امر خدشه‏اى به اصل آن وارد نمى‏کند بلکه ایراد به خود این افراد یا گریزگاه‏هاى قانونى و وارد است.

2. عده‏اى دیگر با تشبیه نکاح منقطع به کرایه و اجاره، سعى دارند که وانمود کنند زنى که صیغه مى‏شود، در واقع به اجارة زوج خویش درمى‏آید و این را خلاف شأن زن و سوء استفاده از او دانسته‏اند.

در پاسخ گفتنى است آنچه خلاف شأن زن است، این است که زن همچون کالایى بدون هیچ حق و حقوقى و بدون هیچ ضابطه‏اى، مورد بهره‏بردارى جنسى قرار گیرد یعنى، دقیقاً آنچه که در دنیاى غرب اتفاق مى‏افتد و یا آنچه که در نزد افراد لاابالى و بى‏بند و بار در مشرق زمین مى‏گذرد حال اینکه زن این چنین مورد سوء استفاده قرار گیرد، خلاف شأن زن است یا این که او به طور قانونى و مشروع با حفظ حقوقش به استمتاعاتش دسترسى یابد؟

به فرض که عقد نکاح منقطع در مواردى شبیه عقد اجاره باشد، آیا این دلیل مى‏شود که این دو عقد یکى باشند؟ در حالى که مى‏دانیم این دو عقد در خیلى از اوصافش با یکدیگر تفاوت دارند.

نکتة دیگر اینکه مخالفان گمان مى‏کنند در عقد نکاح منقطع فقط مرد است که بهره مى‏برد و زن در اینجا هیچ بهره‏اى نمى‏برد در حالى که بهره‏مندى این دو طرفینى است و همان‏طور که زن در مقابل مرد تکالیفى دارد، داراى حقوقى نیز است.

3. عده‏اى دیگر متعه و نکاح منقطع را سدّى در جهت تشکیل خانواده مى‏دانند، چرا که افراد اگر براى ارضاى نیازهایشان به سهولت دسترسى به دیگرى داشته باشند، انگیزةشان براى تشکیل دائمى خانواده کم مى‏شود.(2)

در پاسخ مى‏گوییم: همان‏طورى که شما با دید منفى نگاه مى‏کنید و این امر را سدى براى تشکیل خانواده مى‏دانید، ما از زاویة مثبت به این نهاد مى‏نگریم و آن‏را زمینه‏ساز تشکیل خانوادة دائمى مى‏دانیم

 ب. ادلة موافقین نکاح منقطع:

1. عده‏اى از موافقین معتقدند: در اجتماعى که دسترسى به ازدواج دائم روز به روز مشکل‏تر مى‏شود، ازدواج موقت راهکار مناسبى است تا افراد بتوانند در کنار یکدیگر به آرامش برسند و بدین ترتیب متعه مانع رواج فساد و فحشاء مى‏شود.

2. اگر این نوع ازدواج در غیاب نکاح دائم تجویز نشود، افراد براى ارضاى روحى و جنسى

خویش به روابط آزاد و نامشروع روى مى‏آورند و بدیهى است که این روابط آزاد از هیچ انضباط و نظم و تعهدى برخوردار نیست. در حالى که نکاح منقطع براى طرفین تعهد و مسئولیت ایجاد مى‏کند. براى نمونه زن مى‏تواند از زوج طلب نفقه کند یا اینکه مشخص شود اگر فرزندى حاصل شد، چه تکلیفى دارد. هر یک از این مسئولیت‏ها مى‏تواند ضمانت قانونى داشته باشد.

حال اگر این ضوابط موجود نباشد، فرزندى که به دنیا مى‏آید، تکلیفش چیست؟ در اینجا مرد مى‏تواند این فرزند را به مرد دیگرى نسبت دهد و از پذیرفتن مسئولیت او شانه خالى کند.

3. کسانى که نمى‏توانند بار مسئولیت پیمان دائم را بر دوش بکشند، عقد منقطع بهترین راه براى ارضاى جنسى آنان است. برتراند راسل مى‏گوید: «در عصر حاضر بدون اختیار ازدواج به تأخیر مى‏افتد، در حالى که صد تا دویست سال قبل تحصیلات دانشجو در هر رشته‏اى که بود در هجده سالگى تمام مى‏شد اما در حال حاضر از سن بلوغ تا 30 سالگى که فرد آمادگى براى زندگى حاصل مى‏کند (یعنى 15 سال) مى‏گذرد که دقیقاً دوران بحران جوانى و نمو غریزة جنسى است براى مقابله با این بحران و پاسخگوئى به نیازهاى جنسى در حالیکه فرد نمى‏تواند مسئولیت زندگى دائمى را بپذیرد، چه باید کرد؟ یا باید جوانان را از تحصیل محروم کردو آن‏ها را مجبور نمود که در جوانى ازدواج کنند که این معقول نیست یا باید به آن‏ها اجازه دهیم قواى غریزى خویش را در فاحشه خانه‏ها مصرف نمایند که این مستلزم بروز عوارض روحى و امراض مقاربتى است، پس فقط یک راه باقى مى‏ماند و آن ازدواج موقت است».(3)

4. دختر و پسرى که مى‏خواهند با یکدیگر ازدواج کنند، لازم است هر چه بیشتر و بهتر با خصوصیات یکدیگر آشنا شوند. در همین راستا نکاح منقطع مى‏تواند یک دورة آزمایشى براى ازدواج دائم باشد که افراد سنتى و مذهبى به خوبى مى‏توانند از این نهاد مى‏توانند استفاده کنند. این نوع ازدواج موقت در بین مسیحیان آمریکا نیز مورد توجه قرار گرفته است.(4)

اینک با تمام این اوصاف خود شما به قضاوت بنشینید و معایب و محاسن را در دو کفة ترازو بگذارید و نظاره کنید که کفة ترازو به نفع کدام گروه سنگین‏تر است؟

 دید منفى نسبت به ازدواج موقت

با این همه محاسن و خوبى‏هایى که ازدواج موقّت دارد و در واقع در غیاب ازدواج دائم بهترین راهکارى است که مى‏توان ارائه کرد، پس چرا بازتاب اجتماعى آن پسندیده نیست و جامعه به خصوص بانوان با دید مثبت به آن نمى‏نگرند؟ در جواب به این پرسش مى‏توان به علل زیر اشاره کرد:

1. سوء استفادة برخى افراد از این نوع ازدواج، سبب شده جلوه‏اى نامیمون از آن نهاد حقوقى به جاى بماند و عده‏اى نیز با بیان این سوء استفاده‏ها، اصل این نوع ازدواج‏ها را زیر سؤال برده‏اند.

2. جامعة امروزین ما بیشتر با فرهنگ غرب آشنا شده است در حالى که یکى از ارکان این فرهنگ هرج و مرج و بى‏بند بارى جنسى است. طبق این آموزه بهره‏مندى هر چه بیشتر و منفعت هر چه بالاتر از جنس مخالف بدون داشتن مسئولیتى در مقابل او مورد تأکید قرار گرفته، رایج مى‏شود روشن است افرادى که با این فرهنگ مأنوس مى‏شوند، یاد مى‏گیرند که تن به محدودیتى در خصوص روابط جنسى ندهند و خود را محصور به یک نفر نکنند و در عین حال مسئولیتى نداشته باشند.

3. تبلیغات منفى گروه‏ها و افراد که دربارة این نوع ازدواج، عامل دیگر بعضى از مخالفت ها است زیرا عده‏اى قائل به ارتباط آزاد بین دختر و پسر مى‏باشند بدیهى است این عده چون منافع و یا اعتقاداتشان چنین ارتباطاتى را اقتضا مى‏کند، دربارة این نوع ازدواج تبلیغات منفى مى‏کنند.

4. در این نوع ازدواج، گمان بانوان آن است که هیچ حق و حقوقى ندارند و صرفاً استثمار آنها مورد نظر است. این امر سبب مخالفت ایشان با این نوع ازدواج مى‏شود.

با این اوصاف برخى از دختران و پسران در عین حال که با افراد متعددى ارتباط دارند و روابط نزدیکى را با آنها برقرار مى‏کنند و احیاناً لطمات روحى و جسمى متعددى نصیبشان مى‏شود اما حاضر نیستند که طى یک عقد حقوقى و با ضمانت قانونى، با یک نفر ارتباط منضبط و مسئولیت‏آور داشته باشند این نشانگر برخورد احساسى با مسئلة ازدواج موقّت و غریزة جنسى است و مخالفت برخى از ایشان، به جهت هواپرستى و شهوت‏رانى باشد.

در تفسیر نمونه از آی™الله العظمی مکارم شیرازی آمده است:

نکاح موقّت از نیازهاى ضرورى جامعه اسلامى است ولى اگر این کار، بدون اتخاذ تدابیر و قانونمندى‏هاى لازم صورت پذیرد، بى‏شک عوارض نامطلوب بهداشتى و روحى براى جامعه در بر خواهد داشت. مسلماً ازدواج موقّت از نظر هزینه و نیازهاى دیگر، همانند ازدواج دائم نیست و طبیعتاً براى اکثر جوانان قابل دسترسى خواهد بود ولى متأسفانه در حال حاضر چنین زمینه‏هایى وجود ندارد. در چنین شرایطى، براى رهایى از دغدغه‏هاى فکرى و روحى، بهتر است با تصمیم جدى، براى ازدواج اقدام کنید.

اگر به غرایز طبیعى انسان، به صورت صحیحى پاسخ گفته نشود، براى اشباع آنها متوجه راه‏هاى انحرافى خواهد شد زیرا این حقیقت قابل انکار نیست که غرایز طبیعى را نمى‏توان از بین برد و فرضا هم بتوانیم از بین ببریم، چنین اقدامى عاقلانه نیست و به نوعى، مبارزه با قانون آفرینش است. بنابراین راه صحیح آن است که آنها را از طریق معقولى اشباع نموده و از آنها در مسیر سازندگى بهره‏بردارى کنیم.

اکنون این پرسش پیش مى‏آید که در بسیارى از شرایط و محیطها، افرادى قادر به ازدواج دائم نیستند، یا افراد متأهل در مسافرت‏هاى طولانى و یا مأموریت‏ها با مشکل عدم ارضاى غریزه جنسى روبه رو مى‏شوند. این موضوع به خصوص در عصر حاضر به شکل حادترى رخ نموده است چرا که سن ازدوج، بر اثر طولانى شدن دوره تحصیل و مسائل پیچیده اجتماعى، بالا رفته و کمتر جوانى مى‏تواند در سن پایین یعنى در داغ‏ترین دوران غریزه جنسى اقدام به ازدواج کند. با این وضع، چه باید کرد؟ آیا باید مردم را به سرکوب کردن این غریزه (همانند رهبان‏ها و راهبه‏ها) تشویق کرد؟ یا اینکه آنان را در برابر بى‏بند و بارى جنسى، آزاد گذاشت و شاهد صحنه‏هاى زننده بود؟ و یا آنکه راه سومى را در پیش بگیریم که نه مشکلات ازدواج دائم را به بار آورد و نه آن بى‏بند و بارى جنسى را؟

«ازدواج دائم» نه در گذشته و نه در امروز، به تنهایى جواب‏گوى نیازمندى‏هاى جنسى همه طبقات مردم نبوده و نیست. ما بر سر دو راهى قرار داریم: یا باید «فحشا» را مجاز بدانیم و یا طرح ازدواج موقت را بپذیریم. معلوم نیست آنها که هم با ازدواج موقت مخالفند و هم با فحشا، چه جوابى براى این سؤال دارند؟ طرح ازدواج

موقّت، نه شرایط سنگین ازدواج دائم را دارد که با عدم تمکن مالى یا اشتغالات تحصیلى و مانند آن نسازد و نه زیان‏هاى فجایع جنسى و فحشا را در بر دارد.(5) البته یکى ار موانع جدى ازدواج موقّت سوء استفادة افراد عیاش است. ازدواج موقّت راهى اضطرارى و موقّت براى جلوگیرى از معضلات جنسى است نه راهى براى شهوت‏رانى تا ثبات خانواده‏ها را به مخاطره انداخته وجایگزین ازدواج دائم شود

تردیدى نداریم که همه این مشکلات فعلى که بیشتر ریشه در فرهنگ عمومى جامعه دارد غل و زنجیرهاى آهنینى را بر دست و پاى تمامى افراد جامعه به خصوص جوانان زده است و ارضاى طبیعى یکى از نیرومندترین غرایز را دشوار بلکه محال نموده است. باید با حرکتى عظیم و بنیادین در فرهنگ جامعه، ساختار فکرى مردم در این زمینه زیر و رو شود تا این قید و بندها از هم گسسته گردد.

براى رسیدن به این هدف، باید همه علت‏ها و محرک‏هاى مشکل یاد شده شناسایى (اعم از اقتصادى، سیاسى، اجتماعى و فرهنگى) و سپس با مشارکت دولت و مردم، ابتدا راه «ازدواج دائم» هموار گردد. آن گاه براى مشکلات باقى‏مانده، راه ازدواج موقّت در پیش گرفته و براى مقبولیّت همگانى آن، بیش از پیش تلاش شود

بسترسازى

براى بسترسازى این امر، باید نکات

زیر مورد توجه قرار گیرد.

1. فعالیت فرهنگى جهت آشنایى جوانان با محسنات این تأسیس حقوقى و اینکه آنچه مخالفان مى‏گویند در واقع چیزى جز نگریستن به ظاهر ازدواج موقت و برداشتى سطحى از آن نیست.

2. فعالیت فرهنگى براى روشن شدن حقوق و تکالیف زوجین در این عقد چرا که آنچه در سطح عمومى مطرح است، آن است که پسر در عقد موقّت همه کاره است. در حالى که این بینش غلط است و قانون‏گذار تا حدودى هر یک از شرایط و حقوق و تکالیف را براى زوجین معین کرده است. اما این زوجین هستند که بدون اطلاع کافى، دست به این ازدواج مى‏زنند و در این بین حق یکى از طرفین ضایع مى‏شود در حالى که دختران اگر با بینش کافى ازدواج موقّت کنند، قادر خواهند بود شروطى را در عقد بگنجانند و حق خود را تماماً استیفا نمایند (از جمله آنکه شرط کنند در این ازدواج مباشرت جنسى نباشد و).

3. نمى‏توان منکر شد که قانون در این زمینه نقصى ندارد. به هرحال ابهاماتى در قانون هست که هم سبب مى‏شود افراد به طور کامل نتوانند به حقوقشان دسترسى یابند و یا جلوى سوء استفادة عده‏اى گرفته شود.

در پایان حدیثى از حضرت على (ع) نقل مى‏شود: «ما کانت المتعة الا رحمة من الله رحم بها امه محمد (ص)» «قانون متعه رحمتى است از طرف پروردگار بر امت محمد (ص)».

راستى چه رحمتى بالاتر از اینکه انسان در ایام جوانى و تجرّد، بتواند خویشتن را از وسوسه‏هاى شیطانى و آتش شهوت رها سازد و در عین حال دچار عواقب نامطلوب سرکوب غریزه جنسى نگردد.

پى‏نوشت‏

 (1) مواد 1076: 1075، 1077، 1113، 2511

 (2) اسماعیل هادى، دورنماى حقوقى ازدواج موقت، ص 90 57

 (3) حسین صفائى، اسدالله امامى، حقوق خانواده صفحة 22

 (4) سید رضى شیرازى، بن‏بست‏هاى اجتماعى، صفحة 61

 (5)ناصر مکارم شیرازی تفسیر نمونه ج 3 صفحه 147


: یک طلبه با عبای مشکی

تو مرا یاد کنی یا نکنی من به یادت هستم ()


ِْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

به یاد دوران وبگردی
امضاء از یک هنرمند
ساخت ایمیل
تبلیغ مدرن 2
تبلیغ مدرن1
چگونه می خوای جوابش رو بدی
روز افتخار نسل نوع انقلاب
رفتار عمر با زنان
استدلال به غیرت عرب
تقدیم به مادر پاکیها 2
تقدیم به بانوی پاکیها1
چند معمای فکری
معرفی کتاب
تقدیم به رهبر عزیزم
یک قرار عاشقانه
[همه عناوین(75)][عناوین آرشیوشده]

خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 
 Atom 



:: کل رفقای من::
121486


:: رفقای امروز ::
14


:: رفقای دیروز ::
14



:: درباره حقیر ::

یک طلبه با عبای مشکی

:: لینک به وبلاگ ::


:: پیوندهای روزانه::

مذهبی [6]
[آرشیو(1)]


:: آرشیو ::

طوفا ساعت 3
مشتریهای خدا
یک امام جمعه در دست اشرار
بخون و گرنه از دستت می ره
یک امام جمعه در دست اشرار
یک شیعه با سلاح قلم 1
فاطمه سرچشمه پاکیها
7. یک شیعه با سلاح قلم 2
میوه درخت طوبی
سوغات مشهد
نعمتی به نام فاصله
پرسش و پاسخ پیرامون انسان
هرگز به فکر خوشایند مردم نباش
عشق دودی
آیا کار این مرد درست است؟؟؟؟
شیخ حسنعلی نخودکی
به بهانه غربت بقیع
یک شیعه با سلاح قلم 4
کی دانشجو است؟
بیایید مجانی مهربان باشیم
نیاز من و تو چیه؟
تو ماندی من رفتم
روحانیت؟؟؟؟؟؟؟؟
امام زمان با دین جدید
عاشقانه با معشوق
الوعده وفا
مناظره
امامت در کودکی
تصاویر جدید اغتشاشات
اتفاقات در انتخابات


:: دوستان من (لینک) ::

بتلیجه
لحظه های آبی
مهندس محی الدین اله دادی
عاشق آسمونی
یادداشتها و برداشتها
.: شهر عشق :.
منطقه آزاد
رازهای موفقیت زندگی
سربازی در مسیر
عشق پنهان
گروه اینترنتی جرقه داتکو
خاکستر این شراره دیگر سرد است...
سکوت پرسروصدا
هدیه
صفحات خط خطی
مهندسی متالورژِی
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
مناجات با عشق

exchange55
فکر نو مساوی پیشرفت
دین حق
تبلیغ ِآگهی
ESPERANCE55
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
.:تـــــیم آی تــــــــــی:.
::::: نـو ر و ز :::::
سفر به ماوراء
سیر بی سلوک
دوستانه و صمیمانه
دفتر چه یادداشت یک خواهر طلبه
باز مانده تنها
سیری به ماوراءالطبیعه
یک سید دوست داشتنی
ثروتمند ترین مرد جهان
عاشورا
یه مخلوق
پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام دهشتی


:: لوگوی دوستان من ::






































:: بیا با هم رفیق بشیم ::

 

:: موسیقی وبلاگ::


  گزارش تصویری مراسم کانون
 
   دوستانه و صمیمانه
 
   وبلاگ برادران کانون - گروه آر وی
 
   وبلاگ ویژه سفر کربلای 82 کانون
 
   واحد دانشجویی کانون - باصر
 
   مدرسه متافیزیک کانون
  
   نگارخانه کانون - فال و تماشا
 
   آموزشگاه زبان انگلیسی کانون
 
   وبلاگ آموزشگاه زبان
 
   نمآهنگ های کانون
 
   انجمن شعر خواهران کانون
 
   واحد قرآنی خواهران کانون - فاران
 
   واحد قرآنی برادران کانون - ابرار
 
   واحد طلاب کانون
 
   ورزش و کانون
 
   واحد امداد کانون
 
   لخته های دل من
 
   معرفی کانون
 
   واصل - واحد شهدای کانون
 
   رهپویان چه خبر؟
 
   واحد هنری کانون - وری نایس
 
   وبلاگ واحد هنری کانون
 
  وبلاگ کاروان مشهد نوروز 83 کانون

 
سفارش تبلیغ
صبا
سفارش تبلیغ
صبا