سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفارش تبلیغ
پرسش و پاسخ پیرامون انسان یکشنبه 87/4/16 ساعت 12:41 عصر

سوال :

روایت على (علیه السلام) در مورد وجود آدم قبل از حضرت آدم را بیان کنید؟

جواب :

طبق روایات عدیده پیش از آفرینش آدم ابو البشر ونسل حاضر عالم هایى ونسل هایى از همین نوع بشر بر این زمین مى زیسته اند. ومکتشفات علمى نیز این روایات را تایید مى کند ، زیرا فُسیل هایى از نوع بشر کشف شده که میلیون ها سال قبل بر این زمین می زیسته اند ، در صورتى که حد اکثر عمر نسل حاضر بین هفت وهشت هزار سال است. کسى از امیر مؤمنان (علیه السلام) پرسید قبل از آدم که بوده است ؟ فرمود : آدم وى سؤال را تکرار کرد ، حضرت فرمود : اگر صد بار بپرسى خواهم گفت آدم. امام صادق (علیه السلام ) فرمود : اگر ملائکه قبلاً کسى را ندیده بودند که در زمین فساد وخون ریزى کند، این سوال را : ((آیا کسى را در زمین قرار میدهى که فساد وخون ریزى کند ؟)) نمی کردند.

سوال :

خداوند از آینده انسان با خبر است پس آفرینش انسان براى چیست ؟

جواب :

خلقت انسان همانند وجود همه مخلوقات عالم از اسرار پیچیده و نامعلومى برخوردار است ـ ولى آنقدر می دانیم که از جمله اسرار حکیمانه وجود انسان ، وصول به رشد و کرامت انسانى است به طورى که مورد غبطه فرشتگان خواهد بود و اگر چنین استعداد عظیمى نادیده گرفته می شد و همواره در خاکدان طبیعت مى ماند ، قطعا ظلم نا روایى بود که از خداى حکیم متعال هرگز سر نخواهد زد . شخصى از امام صادق ( علیه السلام ) پرسید : « فلأى علة خلق الخلق و هو غیر محتاج الیهم ولا مضطر إلى خلقهم ، ولا یلیق به التعبث بنا. فقال صادق (علیه السلام) « خلقهم لإظهار حکمته وإنفاذ علمه ، وامضاء تدبیره » یعنى: به چه علت خداوند بشر را آفرید در صورتى که به آنها احتیاج ندارد و هیچ اضطرارى در خلقت آنها وجود نداشت و لایق او نیست که کار بیهوده در آفرینش ما انجام دهد ، امام صادق (علیه السلام) فرمودند:« بشر را آفرید براى آشکار کردن حکمت و اثبات نمودن علمش واجراى تدابیرش» ودر ذیل آیه شریفه « ولا یَزَالُونَ مُخْتَلِفِینَ إِلاَّ مَن رَحِمَ رَبُّکَ وَلِذَلِکَ خَلَقَهُمْ » یعنى: و اگر پروردگارت مى‏خواست، همه مردم را یک امت (بدون هیچ گونه اختلاف) قرار مى‏داد ولى آنها همواره مختلفند مگر کسى را که پروردگارت رحم کند! و براى همین (پذیرش رحمت) آنها را آفرید (هود :118و119) ازامام صادق( علیه السلام ) نقل شده که می فرماید: انسان را خلق نمود تا هرآنچه مستوجب رحمت الهى است ، انجام دهند، سپس بر آنها ترحم نماید.

سوال :

اینکه مى گویند انسان داراى دو بُعد اندیشه واحساس می باشد درست است؟

جواب :

انسان داراى : عقل واندیشه است ، تنها انسان است که مى اندیشد وبه کمک عقل و فکر تصمیم مى گیرد. دومین بُعد ، قلب واحساس است. در حدیث دارد (مرکز العقل الدماغ ومرکز القسوة والرخوة القلب) کانون عقل وتفکر مغز ودِماغ است اما مرکز احساسات وعواطف قلب است انسان هم عقل دارد وهم محبت و کینه ، احساسات انسان خوب و بد دارد مانند: مهر و غضب ، دوستى ودشمنى ، کنیه توزى ومهرورزى ، و ... بنابر این جواب مثبت است .

سوال :

خصوصیت تنوع طلبى در انسان چگونه مى تواند در راه خدا به کار برده شود؟

جواب :

بدون شک انسان تنوع طلب است بر خلاف حیوانات که داراى زندگى یکنواخت مى باشند ، مثلاً زنبور عسل میلیونها سال است خانه مُسدَّس ویک نواخت مى سازد وزندگى جمعى منظم ولى یک سویه دارد ، مورچه نیز داراى حیات ثابت است هیچ تنوعى در حیات حیوانى دیده نمى شود ، اما انسان دیروز کوخ نشین بود امروز کاخ نشین است دیروز با قاطر واسب والاغ مسافرت مى کرد امروز با جت وهواپیما پرواز مى کند روح تنوع طلبى به یارى عقل و خرد پیوسته زندگى انسان را تنوع مى بخشد ، اما چگونه مى شود تنوع طلبى بشر در راه خدا بکاررود؟ خیلى ساده است انسان مى تواند خانه تازه ومجللَّى براى پذیرایى مهمان بسازد مى تواند یک روز درمانگاه ساخته وروز دیگر مدرسه بسازد در عبادتش تنوع داشته باشد در هر نمازى سوره خاصى بخواند از مستحبات ودعاهاى مختلف ومتنوع استفاده نماید یک روز به عیادت بیماران برود وروز دیگر به کار بپردازد منتهاىِ مراتب به قصد خدمت به بندگان خدا زندگى وخدمات را متنوع سازد یک روز درس بخواند روز دیگر درس بدهد به زیارت دوستان بپردازد سرى به خانواده هاى بى بضاعت بزند ودهها کار متنوع که مى تواند براى خدا انجام دهد ، شاید به خاطر تنوع طلبى انسان است که خداوند واجبات ومستحبات را متنوع ساخته وبه هر انسان ذوق وسیلقه هاى متنوع بخشیده است.

                                     *******************************************

 امشب  بین نماز مغرب و عشا در مدرسه فیضیه استاد اخلاق و عمل آیه الله اشتهاردی که سالها در مدرسه فیضیه و در منزل تاریخی مرحوم امام (ره) درس اخلاق می فرمودند روحش به سرای باقی شتافت و در جوار حق آرام گرفت.

فیضیه تو شاهد باش که این مرد تا لحظه آخری که در گوشه ای  به نماز مشغول بود با زهد و قناعت زندگی کرد و هر آنچه تو شاهد بودی به درس و بحث و سفارشات اخلاقی همه و همه برای خدا بود.(رفتی ولی برای هدایت و سلامت روح ما هم دعا کن)ملتمس منک الدعاء: یک طلبه با عبای مشکی

                                              خدایا ما را برای خودت شکار کن

طول عمر در ادیان 

ادیان همه در عمر بسیار طولانی بعضی از افراد اتفاق نظر دارند.

تورات کتابی است که با همین وضع تحریف شده مورد اعتماد یهود و نصاری است.در سفر تکوین اصحاح 5 آیه 5و8و11و14و17و20و27و31 و در اصحاح 9 آیه 29 و اصحاح 11 آیه 10 تا 17 و در موارد دیگر افرادی را از پیغمبران و سایر افراد نام برده که عمر بعضی از آنها متجاوز از چهارصد و ششصد و هفتصد و هشتصد و نهصد بوده است.

همچنین معتقدند که ایلیا برای اینکه الم مرگ نبیند زنده به آسمان مرفوع شد و آدام کلارک مفسر می گوید:شکی نیست در اینکه ایلیا زنده به آسمان مرفوع شد.(رجوع شود به کتاب اظهار الحق ص124 ج2)

دین مقدس اسلام

در قرآن مجید به صراحت از عمر طولانی نوح در سوره عنکبوت آیه 14 خبر می دهد که فقط مدت اشتغال نوح پیغمبر علی نبینا و آله و علیه السلام به دعوت قوم پیش از طوفان به صریح این آیه نهصد و پنجاه سال بوده است.

عموم مسلمانان اتفاق دارند که عیسی و بلکه خضر و ادریس و الیاس زنده هستند که عیسی در آخر الزمان به زمین خواهد آمد و به حضرت مهدی علیه السلام در نماز اقتدا می کند.

طول عمر از نظر تاریخ

از نظر تاریخ نیز عمر طولانی مورد تائید است.یکی از کتابهائی که به خصوص در تاریخ زندگی و شرح احوال معمرین نگاشته شده و یکی از مآخذ و مصادر و کتب مهم تراجم و رجال بشمار می رود کتابی است که ابو حاتم سجستانی متوفی 350 بنام المعمرون تالیف کرده است.

همچنین آیه الله العظمی صافی گلپایگانی هم در بخشی از کتاب خود با نام نوید امن و امان تعدادی از کسانی که در تاریخ عمر  طولانی داشته اند را ذکر نموده است.

طول عمر حضرت ولی عصر (عج)

ما می گوئیم اصلا عمر ایشان اگر چند هزار سال دیگر و بیشتر بر آن افزوده شود نباید مورد حرف و و محل شبهه باشد زیرا امکان ذاتی و امکان وقوعی طول عمر ثابت و مسلم است حال ماچه امکان طبیعی طول عمر و وقوع آنرا ثابت کنیم و چه امکان آنرا ثابت ندانیم و عمر طولانی را یک امر خارق العاده و معجزه بشماریم در مورد طول عمر ایشان اگر ایمان به خدا و قدرت و صحت نبوت داریم نباید تردید کنیم.(رجوع شود به کتب اعتقادی)

اخبار شیعه درمورد مهدی موجود موعود علیه السلام

صدوق در کمال الدین و علی بن محمد خزار رازی در کفایه الاثر از حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام در ضمن حدیثی روایت کرده اند که فرمود :فرزند نهم از فرزندان برادرم حسین علیه السلام را خدا عمرش را در غیبتش طولانی نماید سپس بقدرت خود او را آشکار سازد در صورت جوانی که کمتر از چهل سال داشته باشد ذلک لیعلم ان الله علی کل شیء قدیر(منتخب الاثر ص 206

صدوق از حضرت رضا علیه السلام در ضمن حدیثی چنین روایت کرده است:القائم هو الذی خرج کان فی سن الشیوخ و منظر الشبان قوی فی بدنه

یعنی :قائم آنکسی است که وقتی ظاهر شود در سن پیران و منظر و سیمای جوانان و با قوت بدن باشد. منتخب الاثر باب 17

سخنی با برادران اهل سنت

جمعی از مشاهیر علماء اهل سنت به وصایت و ولایت اثنی عشر علیهم السلام ایمان دارند. و به مهدویت حضرت ولی عصر علیه السلام قائل و معترفند .

بسیاری هم در تعیین مهدی موعود (به قول شیخ الاستاد آیه الله جوادی مهدی موجود موعود) موافقت ندارند اما در آن تعصب و لجاجت نمی ورزند و آنرا یک ماده اختلاف جوهری بین شیعه و سنی نمی دانند بلکه یک اختلاف صغروی و مصداقی می شمارند.

یکی از دانشمندان معاصر اهل سنت به نام استاد محمد زکی ابراهیم رائد در مقاله ای که به مناسبت نیمه شعبان و مهدی منتظر در مجله المسلم و مجله العشیره المحمدیه طبع مصر در شماره اول سال هیجده شعبان 1387 نگاشته در فصلی تحت عنوان موعود آخرالزمان فی مختلف المذاهب و الادیان می گوید:مهدی موعود در نزد برادران شیعی ما شرحی دارد که ما در وقت دیگر بیان می کنیم ول یآنچه برادران شیعه ما برآن رفته اند با جمهور اهل سنت در اصول و مباید اساسی بهم می رسند و خلاصه آن اصول این است که بطور حتم مهدی اهل بیت که آمال مسلمانان را تحقق می دهد و احوال بشر به او مستقیم می گردد ظاهر خواهد شد.

این دانشمند اهل سنت بدون هیچ لجاجت و... مساله مهدویت و عقیده شیعه را در اصول و مبانی با اهل سنت موافق شمرده ولی عده ای دیگر از دانشمندان انها به دلیل مغرض بودن و شاید هم مزدور استعمار و صهیونیسم بین الملل بودن نمی تواند این واقعیت را بیان و قبول کنند.

حال سخن اینجاست که:

1-مگر در قران نخوانده اید که خدا ابلیس را تا وقت معلوم مهلت داده است.

2-مگر قرآن نخوانده اید که در شرح احوال نوح می فرماید:فلبث فیهم الف سنه الا خمسین عاما

3- مگر شما خدا را قادر و توانا نمی دانید برای اینکه یکی از بندگان خاص خود را هر چه مصلحت بداند عمر طولانی عطاءنماید.

4-مگر در صحیح مسلم خودتان و در قسم دوم از جزء دوم در باب ابن صیاد و در سنن ترمذی در جزء دوم و در سنن ابی داود در باب خبر ابن صائد از کتاب ملاحم آن روایات متعدد را راجع به ابن صیاد و این صائد ندیده اید که پیغمبر احتمال داد او همان دجال باشد که آخر الزمان ظاهر می شود؟

5-مگر حدیث تمیم داری را که مسلم در باب خروج دجال و ابن ماجه در جزء دوم در ابواب فتن و ابوداود در جزء دوم سنن روایت کرده اند نخوانده اید که صریح است براینکه دجال در زمان پیغمبر زنده بوده و در آخر الزمان ظاهر می شود.

6-و چگونه شد که عمر بسیار طولانی را برای خضر و ادریس و عیسی جایز می شمارید اما برای حضرت مهدی موعود با اینهمه شواهد و ادله و معجزات و کرامات که در عصر غیبت صغری و کبری از او ظاهر شده جایز نمی شمارید.

با اجازه ادامه دارد...


: یک طلبه با عبای مشکی

تو مرا یاد کنی یا نکنی من به یادت هستم ()


ِْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

به یاد دوران وبگردی
امضاء از یک هنرمند
ساخت ایمیل
تبلیغ مدرن 2
تبلیغ مدرن1
چگونه می خوای جوابش رو بدی
روز افتخار نسل نوع انقلاب
رفتار عمر با زنان
استدلال به غیرت عرب
تقدیم به مادر پاکیها 2
تقدیم به بانوی پاکیها1
چند معمای فکری
معرفی کتاب
تقدیم به رهبر عزیزم
یک قرار عاشقانه
[همه عناوین(75)][عناوین آرشیوشده]

خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 
 Atom 



:: کل رفقای من::
194191


:: رفقای امروز ::
21


:: رفقای دیروز ::
16



:: درباره حقیر ::

یک طلبه با عبای مشکی

:: لینک به وبلاگ ::


:: پیوندهای روزانه::

مذهبی [6]
[آرشیو(1)]


:: آرشیو ::

طوفا ساعت 3
مشتریهای خدا
یک امام جمعه در دست اشرار
بخون و گرنه از دستت می ره
یک امام جمعه در دست اشرار
یک شیعه با سلاح قلم 1
فاطمه سرچشمه پاکیها
7. یک شیعه با سلاح قلم 2
میوه درخت طوبی
سوغات مشهد
نعمتی به نام فاصله
پرسش و پاسخ پیرامون انسان
هرگز به فکر خوشایند مردم نباش
عشق دودی
آیا کار این مرد درست است؟؟؟؟
شیخ حسنعلی نخودکی
به بهانه غربت بقیع
یک شیعه با سلاح قلم 4
کی دانشجو است؟
بیایید مجانی مهربان باشیم
نیاز من و تو چیه؟
تو ماندی من رفتم
روحانیت؟؟؟؟؟؟؟؟
امام زمان با دین جدید
عاشقانه با معشوق
الوعده وفا
مناظره
امامت در کودکی
تصاویر جدید اغتشاشات
اتفاقات در انتخابات


:: دوستان من (لینک) ::

عاشق آسمونی
لحظه های آبی
بتلیجه
مهندس محی الدین اله دادی
خاکستر این شراره دیگر سرد است...
یادداشتها و برداشتها
.: شهر عشق :.
منطقه آزاد
رازهای موفقیت زندگی
سربازی در مسیر
عشق پنهان
گروه اینترنتی جرقه داتکو
سکوت پرسروصدا
هدیه
صفحات خط خطی
مهندسی متالورژِی
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
مناجات با عشق

exchange55
فکر نو مساوی پیشرفت
دین حق
تبلیغ ِآگهی
ESPERANCE55
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
.:تـــــیم آی تــــــــــی:.
::::: نـو ر و ز :::::
سفر به ماوراء
سیر بی سلوک
دوستانه و صمیمانه
دفتر چه یادداشت یک خواهر طلبه
باز مانده تنها
سیری به ماوراءالطبیعه
یک سید دوست داشتنی
ثروتمند ترین مرد جهان
عاشورا
یه مخلوق
پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام دهشتی


:: لوگوی دوستان من ::






































:: بیا با هم رفیق بشیم ::

 

:: موسیقی وبلاگ::


  گزارش تصویری مراسم کانون
 
   دوستانه و صمیمانه
 
   وبلاگ برادران کانون - گروه آر وی
 
   وبلاگ ویژه سفر کربلای 82 کانون
 
   واحد دانشجویی کانون - باصر
 
   مدرسه متافیزیک کانون
  
   نگارخانه کانون - فال و تماشا
 
   آموزشگاه زبان انگلیسی کانون
 
   وبلاگ آموزشگاه زبان
 
   نمآهنگ های کانون
 
   انجمن شعر خواهران کانون
 
   واحد قرآنی خواهران کانون - فاران
 
   واحد قرآنی برادران کانون - ابرار
 
   واحد طلاب کانون
 
   ورزش و کانون
 
   واحد امداد کانون
 
   لخته های دل من
 
   معرفی کانون
 
   واصل - واحد شهدای کانون
 
   رهپویان چه خبر؟
 
   واحد هنری کانون - وری نایس
 
   وبلاگ واحد هنری کانون
 
  وبلاگ کاروان مشهد نوروز 83 کانون

 
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن