سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفارش تبلیغ
کی دانشجو است؟ پنج شنبه 87/9/7 ساعت 7:16 عصر

به بهانه روز دانشجو

دانشجوى نمونه و ایده آل از ویژگى‏هاى زیر برخوردار است:

1. نخستین ویژگى یک دانشجوى نمونه، خوب درس خواندن و تلاش جهت ارتقاى علمى است. باید تمام همت خود را صرف تحصیل علم نموده و در پى دانش اندوزى باشد. دانشجوى واقعى لحظه لحظة زندگى‏اش، یک اندوخته علمى را در پى دارد و همیشه به دنبال کسب معرفت است. اگر شخصى در این مسیر گام بر دارد و چنین زندگى‏اى داشته باشد، یک دانشجو است. ولى به هر میزان که در پى اندوختن معرفت و تحصیل دانش باشد و وقت و همّت خود را در این راه صرف کند، به همان میزان از ویژگى دانشجو بودن برخوردار است. از این رو دانشجو باید بکوشد در برنامه ریزى و تنظیم کارهاى روزانه، بیشتر وقت و تلاش خود را صرف تحصیل علم و دانش کند.

مقام معظم رهبرى در این باره مى‏فرماید: «یکى از فرایض حتمى براى این نسل، عبارت از تقویت بنیه علمى کشور است. اگر علم نداشته باشیم، اقتصادمان، صنعتمان، حتى مدیریت و مسائل اجتماعى مان عقب خواهد ماند. براى مقابله با آنها (دشمنان) علم لازم است. اگر بخواهید از لحاظ علمى پیش بروید باید جرأت نوآورى داشته باشید، استاد و دانشجو باید از قید و زنجیر، جزم‏گیرى تعریف‏هاى علمى القا شده و دائمى دانستن آنها خلاص شوند آن وقتى که علم با هدایت، ایمان و عواطف صحیح و معرفت روشن بینانه و آگاهانه همراه شود، معجزه‏هاى بزرگى مى‏کند و کشور ما مى‏تواند در انتظار این معجزه‏ها بماند».(1)

2. دومین ویژگى دانشجوى مطلوب، کسب آمادگى براى ارائه خدمات، مطابق با نیاز اجتماعى و علاقه فردى است یعنى، هدف او از درس و تحصیل خدمت‏گزارى باشد، نه صرف اندوختن علم. بى‏تردید امروز هیچ خدمتى بهتر از به کارگیرى دانش در مسیر برآوردن نیاز جامعه و پیشرفت اهداف اسلام نیست. اگر دانشجوى مسلمان با تحصیل دقیق و صحیح و کارآمد، بتواند تئورى نو و طرح جدیدى به بازار اندیشه و صحنه خدمات ارائه کند، بزرگ‏ترین خدمت را به دین و انسان‏ها کرده است. افسوس که امروز عده‏اى از تحصیل واقعى غفلت کرده و در پى مدرک و رسیدن به شغل و در تلاش هستند و عده اى دیگر از زاویه ارائه خدمت و به کارگیرى دانش خویش و کاربردى کردن به آن نمى‏نگرند در حالى که فرهنگ‏سازى، مستحکم ساختن بنیان‏هاى فنى و مهارتى جز از تحصیل کردگان توقّع نیست.

3. ویژگى سوم دانشجوى حقیقى، ارتقاى سطح معنویت فردى و به دنبال آن ارتقاى کیفى امور معنوى دانشگاه و جامعه است. وى باید در برنامه زندگى معنوى خود نیز باعث پیشرفت گردد و همچون یک الگو عمل کند. لذا برخوردار بودن از صفات عالى اسلامى و انسانى مانند ادب، تقوا، عبادت و بنده خدا بودن، صداقت، پاکى، صفاى دل، خیرخواهى، دوراندیشى، حسن تدبیر و در یک کلام نیکى سیرت و و دعوت دیگران به این سمت (با عمل و حرف) باید از برنامه‏هاى دانشجو باشد.

مقام معظم رهبرى مى‏فرماید: «[دانشجو باید] از نظر اخلاقى و معنوى و احساسات لطیف انسانى بى‏نظیر باشد دانشجو یک روشن‏فکر تمام عیار مسلمان است، متدین است».(2)

4. هوشیارى و تیزبینى و داشتن قدرت تحلیل سیاسى و قبل از آن آگاهى صحیح و دقیق از پدیده‏هاى اجتماعى و اتخاذ موضع آگاهانه و صحیح و بجا و مناسب و برخاسته از مبانى اسلامى، از دیگر ویژگى‏هاى دانشجوى مسلمان و از ضروریات زندگى دانشجویى است. جامعه از یک دانشجو انتظار دارد افزون بر تدبیر و تفکر در مورد پدیده‏ها و امور سیاسى به صورت آگاهانه بر روى آنها تأثیر بگذارد و مردم را در این مواقع هدایت و راهنمایى کند وى باید بر پایه مبانى دینى و اعتقادى خویش و بر اساس اطلاعات دقیق و صحیح (نه گفته‏هاى خیابانى و شایعات اتوبوسى) به تحلیل صحیح و مناسب از این پدیده‏ها بپردازد و در برابر آن براى خود اتخاذ موضع نماید به تعبیر کوتاه از دانشجو انتظار نیست که در بند افکار دیگران و تصمیمات حزبى و گروهى باشد. او شخصى آگاه و تحصیل کرده است و باید براى خود قدرت تحلیل و تبیین داشته باشد.

در یک جمع‏بندى، خصوصیات دانشجوى واقعى و مطلوب را مى‏توان از دیدگاه مقام معظم رهبرى چنین بیان کرد: «به نظر من، جوانان انقلابى دانشگاه چون بحث دانشجو را داریم سعى کنند خوب درس بخوانند خوب فکر و معرفتشان را بالا ببرند. سعى کنند در محیط خودشان اثر بگذارند فعال باشند نه منفعل. روى محیط خودشان اثر فکرى

و روانى بگذارند این شدنى است. یک جوان گاهى اوقات مى‏تواند مجموعة پیرامون خودش را کلاس، استاد و دانشگاه را زیر تأثیر شخصیت معنوى خودش قرار بدهد. البته این کار با سیاسى کارى به دست نمى‏آید با معنویت به دست مى‏آید با صفا به دست مى‏آید با استحکام رابطه با خدا به دست مى‏آید.

عزیزان من رابطه با خدا را جدّى بگیرید، شماها جوانید، به آن اهمیت بدهید، با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید، مناجات، نماز، نماز با حال و با توجه براى شما خیلى لازم است مبادا اینها را به حاشیه برانید».(3)

پى‏نوشت‏

 (1) دیدار دانشجویان، دانشگاه صنعتى امیرکبیر 9/ 2/ 79

 (2) دیدار دانشجویان نمونه و ممتاز دانشگاه‏ها، 7/ 9/ 81

 (3) بیانات رهبر معظم انقلاب در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه تهران، 22/ 2/ 1377

...................

 تحجر چیست؟

«تحجّر»، همان قشرى‏گرى و واپس‏گرایى است. تحجّر یعنى دادن رنگ تقدّس، اطلاق و جاودانگى به برداشت‏هاى محدود و ناقص بشرى و مقدم داشتن عادات فکرى و عاطفى بر منطق و حقیقت. از دیدگاه مقام معظم رهبرى «تحجّر این است که کسى که مى‏خواهد کار بزرگى با این عظمت [انقلاب اسلامى‏] را انجام دهد، نتواند نیازهاى زمان و لوازم هر لحظه لحظة زندگى یک ملت را از قرآن بشناسد و بخواهد در یک وضعیت ایستا و بدون انعطاف، حکم نماید و کار کند و پیش برود این امکان‏پذیر نیست. معناى تحجّر آن است که کسى که مى‏خواهد از مبانى اسلام و فقه اسلام، براى بناى جامعه استفاده کند، به ظاهر احکام اکتفا کند و براى نیاز یک ملّت و یک نظام و یک کشور که نیاز لحظه به لحظه است نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ارائه بدهد، این بلاى بزرگى است».(1)

اسلام‏گرایان متحجّر کسانیند که جلوى نفوذ اسلام و مسلمین را در جامعه مى‏گیرند و به نام اسلام، به اسلام ضربه مى‏زنند. به تعبیر امام (ره) اینان سد راه پیشرفت و حرکت‏هاى اصلاح‏طلبانه مى‏شوند.(2) مؤلفه‏هاى ذیل را مى‏توان جهت تشخیص اسلام‏گرایان متحجّر نام برد:

1. توجه نکردن به مسائل مبتلا به جامعه و نیازهاى روز.

2. غرق شدن در مسائل اخروى و عدم توجه به امور دنیایى و نیازها و مقتضیات زمان و مکان.

3. کج‏فهمى از مفاهیم اصیل دینى، مانند قائل شدن به جدایى دین از سیاست و یکى از مصادیق بارز اسلام‏گرایان متحجر، انجمن حجتیه است.

پى‏نوشت‏

 (1) مقام معظم رهبرى، روزنامه جمهورى اسلامى، 17/ 3/ 1376

 (2) امام خمینى) ره (و حکومت اسلامى، روحانیت، اجتهاد و دولت، نشر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام) ره (، چاپ اول،

............................................

چند روز پیش داشتم می رفتم سخنرانی راننده جوان دانشجو از دوستان بود .شروع کرد از انتخابات گفتن و اینکه به نظر شما کی رای می یاره.کمی تو راه با هم صحبت کردیم بهش گفتم فعلا که نمی شه قضاوت کرد هنوز زوده.

دو روز بعد ایستاده بودم منتظر ماشین برم حرم زیارت(جای شما خالی)یه جوان با ماشین بوق زد که حاج آقا بفرما بالا

شیرازی بود تو راه اونم از انتخابات صحبت کرد و از مظلومیت و صداقت آقای........گفت و نظر من رو پرسید.منم گفتم از سیاسی بازی بدم می یاد در مورد انتخابات ریاست جمهوری هم هنوز زوده برای قضاوت ولی امیدوارم هر کی می یاد انشاالله به این مردم خدمت کنه...

دیشب وب سایت یه روحانی اهل سیاست رو دیدم آقای.....(بماند که کاری به رسالت اصلیش به عنوان یه روحانی نداره)نوشته بود رفتم نمایشگاه .... خلاصه اونجا هم تبلیغ کاندیداش رو کرده بود(البته ما نفهمیدیم این کاندیدای مورد نظرش میاد نمی یاد می شه نمی شه؟؟؟)

رفتم سایت.....باز کردم دیدم اونجا هم میام نمی یام و میاد نمی یاد و می شه نمی شه ووووو همش از این حرفا بود

می گن یه نفر می خواد کاندید بشه (گفته انقدر میام تا مردم خجالت بکشن بهم رای بدن) از الان داره استراحت می کنه که شب شمارش کردن خوابش نبره دهم بشه

خلاصه می خوام بگم همه سیاسی شدن و همه چیز رو بی خیال. غافل از اینکه هنوز ریس جمهور‍،ریس جمهوره و همه باید تا آخرین ساعات یاریش کنیم که بتونه به این مردم خدمت کنه ‍،چرخ این نظام داره می چرخه و کلی مسئله مهم هست که در موردش بحث و کار بشه ولی خیلی ها مثل اینکه تمام کارشون رو گذاشتن کنار و فقط چسبیدن به این موضوع بیام نمی یام می یاد نمی یاد می شه نمی شه بخاطر من می ری کنار؟به خاطرت برم کنار؟راستی کنار من کیه؟کی منو کنار زد؟ بچه ها برید کنار می خوام بیام کنار.الو کنار تو کیه؟؟آقایون خانومها تحت هیچ شرایطی من کنار نمی رم‍،تو به نفع من می ری کنار،همه برن کنار من نمی رم کنار،راستی کی کنار منه،چقدر می گیری منو کنار بزنی؟؟

امیدوارم هر کی رای میاره قصدش فقط خدمت باشه و بس

نگید سیاسی بود بگید سیاسی سازی بود

با بهترین آرزوها‍،ارادتمند:یک طلبه با عبای مشکی


: یک طلبه با عبای مشکی

تو مرا یاد کنی یا نکنی من به یادت هستم ()


ِْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

به یاد دوران وبگردی
امضاء از یک هنرمند
ساخت ایمیل
تبلیغ مدرن 2
تبلیغ مدرن1
چگونه می خوای جوابش رو بدی
روز افتخار نسل نوع انقلاب
رفتار عمر با زنان
استدلال به غیرت عرب
تقدیم به مادر پاکیها 2
تقدیم به بانوی پاکیها1
چند معمای فکری
معرفی کتاب
تقدیم به رهبر عزیزم
یک قرار عاشقانه
[همه عناوین(75)][عناوین آرشیوشده]

خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 
 Atom 



:: کل رفقای من::
193897


:: رفقای امروز ::
7


:: رفقای دیروز ::
14



:: درباره حقیر ::

یک طلبه با عبای مشکی

:: لینک به وبلاگ ::


:: پیوندهای روزانه::

مذهبی [6]
[آرشیو(1)]


:: آرشیو ::

طوفا ساعت 3
مشتریهای خدا
یک امام جمعه در دست اشرار
بخون و گرنه از دستت می ره
یک امام جمعه در دست اشرار
یک شیعه با سلاح قلم 1
فاطمه سرچشمه پاکیها
7. یک شیعه با سلاح قلم 2
میوه درخت طوبی
سوغات مشهد
نعمتی به نام فاصله
پرسش و پاسخ پیرامون انسان
هرگز به فکر خوشایند مردم نباش
عشق دودی
آیا کار این مرد درست است؟؟؟؟
شیخ حسنعلی نخودکی
به بهانه غربت بقیع
یک شیعه با سلاح قلم 4
کی دانشجو است؟
بیایید مجانی مهربان باشیم
نیاز من و تو چیه؟
تو ماندی من رفتم
روحانیت؟؟؟؟؟؟؟؟
امام زمان با دین جدید
عاشقانه با معشوق
الوعده وفا
مناظره
امامت در کودکی
تصاویر جدید اغتشاشات
اتفاقات در انتخابات


:: دوستان من (لینک) ::

عاشق آسمونی
لحظه های آبی
بتلیجه
مهندس محی الدین اله دادی
خاکستر این شراره دیگر سرد است...
یادداشتها و برداشتها
.: شهر عشق :.
منطقه آزاد
رازهای موفقیت زندگی
سربازی در مسیر
عشق پنهان
گروه اینترنتی جرقه داتکو
سکوت پرسروصدا
هدیه
صفحات خط خطی
مهندسی متالورژِی
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
مناجات با عشق

exchange55
فکر نو مساوی پیشرفت
دین حق
تبلیغ ِآگهی
ESPERANCE55
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
.:تـــــیم آی تــــــــــی:.
::::: نـو ر و ز :::::
سفر به ماوراء
سیر بی سلوک
دوستانه و صمیمانه
دفتر چه یادداشت یک خواهر طلبه
باز مانده تنها
سیری به ماوراءالطبیعه
یک سید دوست داشتنی
ثروتمند ترین مرد جهان
عاشورا
یه مخلوق
پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام دهشتی


:: لوگوی دوستان من ::






































:: بیا با هم رفیق بشیم ::

 

:: موسیقی وبلاگ::


  گزارش تصویری مراسم کانون
 
   دوستانه و صمیمانه
 
   وبلاگ برادران کانون - گروه آر وی
 
   وبلاگ ویژه سفر کربلای 82 کانون
 
   واحد دانشجویی کانون - باصر
 
   مدرسه متافیزیک کانون
  
   نگارخانه کانون - فال و تماشا
 
   آموزشگاه زبان انگلیسی کانون
 
   وبلاگ آموزشگاه زبان
 
   نمآهنگ های کانون
 
   انجمن شعر خواهران کانون
 
   واحد قرآنی خواهران کانون - فاران
 
   واحد قرآنی برادران کانون - ابرار
 
   واحد طلاب کانون
 
   ورزش و کانون
 
   واحد امداد کانون
 
   لخته های دل من
 
   معرفی کانون
 
   واصل - واحد شهدای کانون
 
   رهپویان چه خبر؟
 
   واحد هنری کانون - وری نایس
 
   وبلاگ واحد هنری کانون
 
  وبلاگ کاروان مشهد نوروز 83 کانون

 
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن